
Rev. Études Sud-Est Europ., LIV, 1–4, p. 233–258, Bucarest, 2016 

ROMANIAN JOURNALISTS 
OF THE BALKAN WARS (1912–1913) 

ŞTEFAN PETRESCU  
(Institute for South-East European Studies,  

Bucharest) 

In this study, we examine the main aspects of the Balkan wars, as they are reflected in 
the main daily and weekly Romanian publications. The journalists were sent in the 
capital cities of the Balkan countries to take the information directly from the local 
journalists and politicians. We consider the national newspapers of the mass-circulation 
Universul, Adevărul, and Dimineaţa, and the party-support newspapers Viitorul and 
Epoca. We considered useful to introduce in our analysis the publications of the Greek 
and Aromanian communities of Romania that were following with great interest the 
development of events that changed the geopolitical configuration of South-Eastern 
Europe: To Ethnos, I Iris, Peninsula Balcanică, Glasul Victimelor. 

Keywords: Balkan wars, journalism, war correspondents, Romania, Balkan minority 
groups in Romania. 

The Balkan wars have been studied more in terms of diplomatic and military 
history. In this regard, one may read the remarkable monograph of the American 
historian Richard C. Hall. He shows that the Balkan wars have initiated a long row 
of armed conflicts that ended with the Treaty of Lausanne in 1923. In a recent 
work, Igor Despot, relying on a wide range of historical sources, such as diplomatic 
documents, press and memoirs, has made an incursion into the sectors of political 
and social life of the belligerent States. In the Romanian historiography, we would 
like to point out to the work of Gheorghe Zbuchea that treats not only the 
diplomatic matters, but also those of internal politics, synthesizing the opinion 
currents of the society1. 
 

1 On the Balkan Wars, see Atanase Iordache, Criza politică din România şi războaiele 
balcanice: 1911–1913 [Political Crisis in Romania and the Balkan wars: 1911–1913], Bucharest: 
Paideia, 1998; Gheorghe Zbuchea, Românii şi războaiele balcanice: 1912–1913. Pagini de istorie 
sud-est europeană [Romania and the Balkan Wars. 1912–1913. Pages of South-Eastern. European 
History], Bucharest: Albatros Publishing House, 1999; Richard C. Hall, The Balkan Wars, 1912–
1913. Prelude to the First World War, London: Routledge, 2000; Daniela Buşă, Modificări politico-
teritoriale în sud-estul Europei între Congresul de la Berlin şi primul război mondial (1878–1914) 
[Political and Territorial Changes in South – Eastern Europe between the Berlin Congress and the 
First World War], Bucharest: Paideia, 2003; Alexandre Vachkov, The Balkan Wars, 1912–1913, 
Sofia: Angela Publishing, 2005; Valer Kolev and Christina Koulouri (ed.), The Balkan Wars, 
Workbook3, Centre for Democracy and Reconciliation in Southeast Europe, Thessaloniki 2005; Igor 
Despot, The Balkan Wars in the Eyes of the Warring Parties. Perceptions and Interpretation, 



 Ştefan Petrescu  2 
 

 

234 

The press is an influential tool in shaping public opinion, one of the primary 
and accessible sources of information of the events2. The Romanian newspapers 
cover this topic on many pages of editorials, press agencies telegrams and first-
hand military stories. We considered the national newspapers of the highest 
circulation rate, Adevărul [The Truth], Dimineaţa [The Morning] and Universul 
[The World], as well as party-supported press, Viitorul [The Future] – the 
instrument of the National Liberals, constituting the opposition – and Epoca [The 
Epoch] – Nicholas Filipescu’s newspaper, who was an allied of the conservatory 
government in the first months of the Balkan war3. We considered useful to 
introduce in our analysis the publications of the Greek community of Romania that 
was following with great interest the development of events that changed the 
geopolitical configuration of South-Eastern Europe. We mainly studied the Greek 
newspapers I Iris [The Daybreak] (directed by Aristotle Sardelly) and To Ethnos 
[The Nation] (Leonidas Kostomyris) that were being published in Bucharest, 
respectively in Brăila4. The Aromanians’ publications must not be ignored either, 
which, even though they had scarce issues, developed a living campaign to make 
 
Bloomington, 2012; Ionuţ Cojocaru şi Abidin Temizer (ed. by), South-Est European Diplomacy, 100 
Years since the Balkan Wars, Târgovişte: Cetatea de Scaun, 2014; Mihail E. Ionescu and Nicolae-
Şerban Tanaşoca (ed.), Al doilea război balcanic (1913) [The Second Balkan War], Bucharest: 
Editura Militară, 2014; Mustafa Türkes (ed. by), The Centenary of the Balkan Wars (1912–1913). 
Contested Stances. Yilinda Balkan Savaslari (1912–1913). Ihtilafti Duruslar, Istanbul: Türk Tarih 
Kurumu, 2014, v. I–II. 

2 On the journalists of the Balkan Wars, see Mitchel P. Roth, Historical Dictionary of War 
Journalism, Connecticut, London: Green Wood Publishing Press, 1997; Igor Despot, ‘Croatian Public 
Opinion towards Bulgaria’, in Études Balkaniques, XLVI, 4 (2010), p. 138–165; Youra Konstantinova, 
‘Political Propaganda in Bulgaria during the Balkan Wars’, in Etudes Balkaniques, 2–3 (2011), p. 79–
116; Demeter Gábor, ‘The Balkan Wars (1912–1913) in the Hungarian Press. Military Literature and 
Personal Memories’ in https://www.academia.edu/1887496/The_Balkan_Wars_1912_1913_in_the_ 
Hungarian_Press_Military_Literature_and_Personal_Memoirs; Maria Todorova, War and Memory: 
Trotsky War Correspondence from the Balkan Wars, Perception, XIII, 2, 2013, p. 5–27; Raluca Simona 
Deac, Memorialistica şi publicistica Războiele Balcanice [Memoirs and Press of the Balkan Wars], 
Babeş–Bolyai University, Faculty of Political, Administrative and Communication Science], unpublished 
PhD thesis, Cluj-Napoca, 2013; Maria Drăghici, Războaiele balcanice 1912–1913 reflectate în presa 
românească [The Balkan Wars in the Romanian Press], Brăila: Editura Sfântul ierarh Nicolae, 2013. 

3 Ion Bulei, Viaţa cotidiană în timpul lui Carol I, Bucharest : Tritonic, 2004, p. 102. In 1912 
Universul had the highest circulation of 40.000 copies per day, followed by Adevărul with 30.000, see 
Călin Hentea, 150 de ani de război mediatic. Armata şi presa în timp de război [150 Years of Media 
War. The Army and the Press in times of War], Bucharest: Nemira, 2000, p. 219; Raluca-Simona Deac, 
Memorialistica şi publicistica războaielor balcanice... op. cit., p. 172. 

4 On the journalists and Greek-language newspapers in Romania, see Ariadna Camariano-
Cioran, L’Épire et les Pays Roumains, Association d’Études Epirotes, Ioannina1984; Olga Cicanci, 
Presa de limbă greacă din România în veacul al XIX-lea, Bucharest: Omonia Publishing, 1995; idem: 
Πολιτικά ζητήματα της Νοτιοανατολικής Ευρώπης στον ελληνόγλωσσο τύπο της Ρουμανίας τον 19ο 
αιώνα [Political issues of the Southeastern Europe in the Greek-language press of Romania during the 
Nineteenth Centuary], ed. by Youla Koutsopanagou, Athens: IIE/EIE, 2012; Loukia Droulia, Youla 
Koutsopanagou (ed.), Εγκυκλοπαίδεια του ελληνικού Τύπου 1784–1974 [Encyclopedia of the Greek 
Press 1784–1974], EIE, Athens, 2008, 4 v.  

https://www.academia.edu/1887496/The_Balkan_Wars_1912_1913_in_the_Hungarian_Press_Military_Literature_and_Personal_Memoirs
https://www.academia.edu/1887496/The_Balkan_Wars_1912_1913_in_the_Hungarian_Press_Military_Literature_and_Personal_Memoirs


3 Romanian Journalists of the Balkans Wars 
 

 

235 

their complaints known: Peninsula Balcanică [Balkan Peninsula] (April 1912 – 
January 1913), managed by the chief of the press and interpreting office of the 
General Security, Constantine Sterie Constante, and Glasul Victimelor [The Voice 
of Victims] (January-June 1913), collaborating with Anastase Hâciu and Athanase 
P. Constantinescu (Sache). 

CORRESPONDENTS IN BULGARIA DURING 
THE FIRST BALKAN WAR 

The Ottoman territories of South-Eastern Europe were subject to overlapping 
and conflicting claims of Bulgaria, Greece and Serbia. Throughout the nineteenth 
century, these States – that broke free from the Ottoman ruling – sought to unify 
the national territory and to chase away the former suzerain from the region5. A 
secret treaty was signed between Bulgaria and Serbia, and in May 1912 a similar 
treaty was signed with Greece. Montenegro enters the alliance of the Balkan States 
in October 1912. The Romanians’ main enemy in the Balkans was Bulgaria, and 
the apple of discord was Dobrudja. In case of a regional war, Romania was expected to 
fight against the Bulgarians. Romania was the only national state in the area joined 
the Central Powers. Romania’s commitment depended exclusively on the answer 
of its allies, the Austrian-Hungarian Empire and Germany. 

Will it be war or not? This was the question that the Romanian journalists 
were trying to answer in the summer of 1912. Sofia became the ‘capital city’ of the 
Balkans6. War correspondents from around the world would arrive here in this city. 
Iacob Rosenthal, alias Westnik, journalist of Adevărul and Dimineaţa, took several 
trips to Sofia, to take the pulse of events. He was born in 1883 in Botoşani. In the 
between-war period, he would take over the direction of the newspaper after the 
retirement of Constantine Mille. In the 1930s, Rosenthal would activate as press 
secretary in New York. The correspondent assures us that all the newspapers in the 
Bulgarian capital city, regardless of their political orientation, are asking the 
government to declare war to Turkey7. One of his peers assured him this was not a 
movement of the opposition against the government, but ‘the Macedonian issue 
pierced all brains, all souls [...] Macedonia is our daily bread, our morning and 
evening prayer’8. 
 

5 See Charles and Barbara Jelavich, The Establishment of the Balkan National States 1804–1920, 
University Washington Press, 1977. 

6 Regarding the war correspondences see I. Sipcanov, Les correspondants de guerre pendant les 
guerre balkaniques de 1912–1913, Sofia, 1983; Igor Despot, The Balkan Wars in the Eyes of the 
Warring Parties... op. cit., p. 203–207; Maria Todorova, ‘War and Memory: Trotsky’s War 
Correspondence from the Balkan Wars’, Perceptions, XVIII, 2 (2013), p. 5–27; Raluca Simona Deac, 
Memorialistica şi publicistica Războiele Balcanice...op. cit., chapter IV (she examine six Romanian 
publications: Universul, Epoca, Viitorul, Gazeta Transilvaniei and Furnica), p. 172–285. 

7 Dimineaţa, no. 3041, 21 August 1912, p. 1. In this period, Romania and the other Balkan states 
used the Julian calendar. 

8 Idem, no. 3041, 21 August 1912, p. 3. 



 Ştefan Petrescu  4 
 

 

236 

Rosenthal stayed in the same hotel as Aleksandar Protogerov, member of the 
Macedonian committee. The general, resigning from the army, made him a good 
impression, ‘he speaks French correctly and he does not run away from journalists’. In 
the session room of the Macedonian committee at the hotel, he met journalists, 
lawyers, doctors. Among the journalists, the writer from Bucharest saw Christu 
Stanchev, publisher of Kambana newspaper9. 

In the beginning of September, Rosenthal came back to Bucharest to take 
another trip to Bulgaria, where he would stay for three months before the truce was 
signed10. 

After he came back to the country, in December 1912, the newspaper Dimineaţa 
started publishing the series of stories called Carnetul unui corespondent în lagărul 
bulgar [Notebook of a correspondent in the Bulgarian refugee camp]. In these 
series of memoirs, the journalist shares with the public his experience of living 
close to the battlefield. By that time, the direction had already published parts of 
his correspondence, greatly delayed and cut by censorship. Rosenthal emphasized 
the element of novelty in the Romanian journalism: ‘In our country, it has been 
impossible to practice the special genre of journalism of war correspondents so far [...] 
newspapers could not afford the luxury to send direct representatives, special editors to 
the battlefield’. No one could doubt the usefulness of such an intercessory. If the 
newspaper had used only the German press, it would have reflected only the 
Turkish interests, if it had used the French press, it would have mirrored only the 
Bulgarian ones11. During the banquet organized at Majestic restaurant, Alexander 
Ciurcu, the veteran reporter of Adevărul remembers his youth. In 1877, he was the 
first correspondent of war of the Romanian press in the Bulgarian campaign. It was 
then when we ‘stepped out from the primitive stage where we would merely copy 
the news of other Western newspapers’. On step forward, said Ciurcu, was taken 
by Rosenthal, ‘the journalist whom we and all our readers admire’12. 

What does a journalist do when he goes to a foreign country? Rosenthal’s 
first visit was at Romania’s Legation then he contacted his peers and the local 
politicians. The journalists that did not have such connections, says Rosenthal, were 
ridiculed by their colleagues, being called ‘beggars’. Some foreign correspondents, 
particularly those working at the great European publications, played a significant 
diplomatic part. It was the case of James David Bourchier, who would travel very 
often to Sofia, Athens and Bucharest, to mediate negotiations at the highest level13. 
 

9 Idem, no. 3043, 24 August 1912, p. 3 
10 Idem, no. 3152, 11 December 1912, p. 3. 
11 Idem, no. 3151, 10 December 1912, p. 3. 
12 Adevărul, no. 8346, 4 December 1912, p. 1; Marian Petcu (ed.), Istoria jurnalismul din 

România în date. Enciclopedie cronologică [The History of Journalism in Romania in data. Chronologic 
Encyclopedia], Bucharest: Polirom, 2012, p. 307. 

13 Despot Igor, The Balkan Wars in the Eyes of the Warring Parties... op. cit., p. 43; Michael 
Llewellyn Smith, Venizelos’Diplomacy, 1910–1923 in Paschalis M. Kitromilides (ed.), Eleftherios 
Venizelos, the trials of statesmanship, Edinburgh University Press, 2006, p. 144–145; Daniel Cain, 
James David Bourchier şi Pacea de la Bucureşti (1913) [James David Bourchier and the Peace of 



5 Romanian Journalists of the Balkans Wars 
 

 

237 

The foreign correspondents from the Bulgarian capital city, said Rosenthal, 
were grouping at first according to their country of origin, and later, according to 
the political interests of the great powers. This is how the ‘triple journalist alliance’ 
came to life, formed of French, English and Russians. They spent their time in cafes, 
playing cards and billiards. Since the Russian-Japanese war, noticed Rosenthal, 
journalists were no longer allowed to go freely into the battlefield14. 

In August 1912, Rosenthal was trying to find out as much information as he 
could about Bulgaria’s war preparations, but he could not get any precise pieces of 
news: ‘Nothing is harder these days than to make a Bulgarian minister speak’. 
Anton D. Frangia, minister of Posts and Telegraphs, member of the progress party, 
did not tell anything new to the journalist, but he conquered him with his charm. 
Although he spoke French and German perfectly, the minister preferred to speak 
with the journalist in a ‘correct Romanian language’15. In the pages of Adevărul, 
‘sensational disclosures’ were published related to the Bulgarians’ offer of 1887 by 
which Charles I had been summoned to accept the crown of the Balkan principality16. 
In relation to this topic, Westnik shared the positive comments of the Bulgarian 
press17. 

The decisional factors and the opinion makers of Bulgaria were hoping that 
Romania would stay neutral in case of a war, so the Romanian journalist was 
wooed by everybody. Take Ionescu enjoyed great sympathy in the Bulgarian press 
that often quoted his opinions. One evening, says Rosenthal, the newspapers spread 
the news that the conservatory-democratic leader was summoned at the palace18. 
The news proved to be false, but after a few weeks, on October 14, 1912, Take 
Ionescu was appointed minister of the interior affairs in Titu Maioescu’s 
conservatory government. 

Montenegro declared war on 25 September/8 October and Bulgaria, Serbia 
and Greece followed suit on 4/17 October. Rosenthal participated in the historic 
meeting of Sobranie that received with ovations the King’s proclamation of war. A 
Muslim deputy told the Romanian journalist that, even though his co-nationals 
were Bulgarian patriots, they cannot forget that ‘by blood, they belong to Turkey’, 
so ‘we wish for peace and brotherhood between these two peoples’19. 

In the beginning of September 1912, over 150 foreign journalists reached 
Sofia20. Any newspaper writer, said Rosenthal, had to see the Prime Minister Ivan 
Geshov at least once a day, even though ‘he repeats like a parrot the same phrase in 
 
Bucharest], in Mihail E. Ionescu, Nicolae–Şerban Tanaşoca (ed.), Al doilea război balcanic... op. cit., 
p. 194.  

14 Dimineaţa, no. 3151, 10 December 1912, p. 3. 
15 Idem, no. 3046, 27 August 1912, p. 1. 
16 Adevărul, no. 8244, 24 August 1912, p. 1 
17 Idem, no. 8252, 1 September 1912, p. 1 
18 Dimineaţa, no. 3079, 29 September 1912, p. 1. 
19 Idem, no. 3080, 30 September 1912, p. 1. 
20 Idem, no. 3157, 16 December 1912, p. 3. 



 Ştefan Petrescu  6 
 

 

238 

different languages’. In the capital city of Bulgaria, the journalists were facing the 
shortages and hardships caused by the requisitions, each managing as they could. 
The Britain journalists – noticed the Romanian correspondent with some envy – 
purchased an automobile for an exorbitant price. The colleagues working at 
newspapers that had lower budgets were wondering ‘what will happen when the 
Americans arrive’21. 

On October 5, 1912, Adevărul made public the true name of the Sofia 
correspondent that was signing as Westnik, publishing the photo of Rosenthal, ‘our 
editor, specially sent to Sofia, in the company of all the correspondents of many 
foreign newspapers’22. 

The Bulgarian censorship controlled any information that would be sent to 
the national and foreign press23. The journalists, often refused by the censors with 
the phrase ‘ni moga’ (it cannot be done), were received to be comforted in the 
cabinet of the minister of Posts, Anton Frangia, a former bookstore keeper and poet 
in Tulcea (in Dobrudja), who served them ‘Balkan coffee’ and ‘Bulgarian tobacco’. 
The chief of the censorship was Simon Radev, editor of Volia (The Will) 
newspaper, ‘one of Bulgaria’s best journalists’24. The office staff recruited from the 
secondary school teachers. The censors were not ready for military issues. Here is 
captain ‘K’, censor of Romanian language, a sickly, overweight man, suffering 
from kidney disease, a little nostalgic for Romania, where he had spent his years of 
youth, always repeating: ‘Ah, Bucureştii, ce oraş de viaţă, ce femei frumoase’ [Ah, 
Bucharest, what a live city, what beautiful women]. If at first he appeared 
benevolent to the Romanian journalist, in time he became rough, overreacting. He 
was aware of the influence of his position: ‘we, the censors, are not here to talk; 
our will is done’25. 

Journalists were not allowed to write anything about the Bulgarian military 
operations, but only about the enemy’s movements. The Bulgarians wanted their 
victories to be communicated with some delay, to surprise Europe26. However, the 
Bulgarian government, craving for the attention of world press, invited the 
journalists to the General Headquarters of Stara Zagora. The presence of over 106 
journalists in the battlefield area did not make the government very happy, who 
was trying by various methods to discourage them, so that 15–20 would remain, at 
most27. 

The journalists were dissatisfied with the restrictions set by the government: 
‘A journalist that respects himself always wants to be present on site’. Every 
 

21 Idem, no. 3083, 5 October 1912, 3083, p. 3, Letters from Sofia (Westnik). 
22 Adevărul, no. 8266, 5 October 1912, p. 1.  
23 Raluca-Simona Deac, Memorialistica şi publicistica războaielor balcanice... op. cit., p. 158–

160. See also Leon Trotsky, The War Correspondence of Leon Trotsky. The Balkan Wars: 1912–1913, 
George Weissman and Duncan Williams, New York: Monad Press, 1980. 

24 Dimineaţa, no. 3160, 19 December 1912, f. 1. 
25 Idem, no. 3162, 21 December 1912, p. 1. 
26 Adevărul, no. 8300, 19 October 1912, f. 2. 
27 Dimineaţa, no. 3167, 28 December 1912, f. 3, from Stara Zagora. 



7 Romanian Journalists of the Balkans Wars 
 

 

239 

journalist received special marks: a registration number and a red brassard that had the 
letters ‘BK’. Rosenthal was number 38. If in Sofia, the journalists would play billiard 
or poker, in Stara Zagora they would endure the misery of the hotels – pillows made of 
straws, mice running in the room – and the scarce and bad food of the restaurants28. 

The telegrams would reach the editor offices shortened and with great delay. 
With a little luck, the correspondents would find other ways to send the 
information. On November 12, 1912, Rosenthal sent to the direction first-hand 
news: ‘this letter will not be seen by the Bulgarian censorship thanks to a Russian 
colleague who, on his way to Petersburg, passes through Bucharest; it goes directly 
to the direction, whole and without any alteration’29. 

The journalists could no longer stand the strict surveillance of Stara Zagora, 
so they left on their own to the battlefield line, reaching Mustafa Pasha (Svilengrad). 
The houses had been left and marked with the blood of the killed Turks. The group 
of 11 journalists was accommodated in the house of a rich merchant, Mordha 
Pincas. For ten days, they slept crammed on their suitcases, in cold and with their 
pistols close, eating only brandy and chocolate. There was no wiring device in the 
village, so no one could get in touch with their family or with the publishers. Starved, 
some were thinking about eating cats. The Italian Filippo Tommaso Marinetti, 
correspondent of the publication L’Intransigeant (Paris), took out his gun and 
threatened all his colleagues that he would shoot them all if they touch any cat30. 

While the journalists were going through the worst hardships with Mustafa 
Pasha, the Austrian Hermenegild Wagner31 from Reichspost published telegrams 
with sensational news from the battlefield, that were taken over by the entire 
western press32. Eventually, he was proved to be an impostor. Wagner never went 
on the battlefield. He stayed in Stara Zagora, where he had good contacts and where he 
wired through Austria’s Legation of Sofia33. Another journalist – reports Rosenthal 
– took his own photo while riding a horse, looking as if he was on the battlefield34. 

Eventually, part of the journalists from Mustafa Pasha managed to sneak their 
way to Adrianople, where they captured three counter-attacks of the Ottoman 
army35, which made King Ferdinand very angry36. 

Although Universul claimed to have a war correspondent in Bulgaria, the 
newspaper did not publish information from the military operation camp. We have 
 

28 Dimineaţa, no. 3099, 19 October 1912, p. 1: Stara Zagora, on November, 12 (by mail). 
29 Adevărul, no. 8521, 9 November 1912, p. 2. 
30 Dimineaţa, no. 3178, 10 January 1913, f. 1, Mustafa Pasha; Philip Gibbs, Bernard Grant, The 

Balkan War: Adventures of War with Cross and Crescent, Boston: Small, Maynard and Company, 1913, 
p. 43; Filippo Tommaso Marinetti, Zang Tumb Tumb. Adrianopoli, Ottobre 1912, Milan: Edizioni 
Futuriste de Poesia, 1914. 

31 He was correspondent of Reichspost (Vienna), The London Daily News, The New York Times, 
see The New York Times, article Why Bulgaria won, 9 Marty 1913. 

32 Dimineaţa, no. 3182, 13 January 1913, p. 1. 
33 Idem, no. 3184, 15 January 1913, p. 3. 
34 Idem, no. 3166, 25 December 1912, p. 3. 
35 Adevărul, no. 8580, 13 January 1913, p. 1. 
36 Idem, no. 8582, 15 January 1913, p. 1. 



 Ştefan Petrescu  8 
 

 

240 

no clue regarding the identity and activity of the correspondent in Bulgaria. We 
only know that, in the first days of November, the foreign journalists, chased away 
from the General Headquarters of Stara Zagora, forwarded a protest to the Prime-
Minister Geshov, where they were complaining that some colleagues enjoyed 
preferential treatment from the Censorship. Universul claims that the protest had 
also been signed by its correspondent (registration number 31)37. 

Universul announced on October 4, 1912, that ‘it would appear every afternoon 
in special edition with news from our correspondents of war’, Adorjan from Sofia, ‘our 
special correspondent from the General Headquarters’38and Sava from Belgrade39. 

The newspaper sent a correspondent to Kavarna in the Bulgarian Dobrudja, 
to send news about the Turks’ bombing of the harbour. Artinoff, departing from 
Mangalia, wanted to reach Kavarna, but he did not succeed. He came back to the 
Romanian border, where he met many refugees from where he took information40. 

Iosif Fermo, journalist of Universul, took several trips to Istanbul and Sofia 
in this time. In January 1912, Fermo, of Jewish origins, the same as Rosenthal, was 
naturalized as Romanian by the lawmakers, enjoying the support of the minister of 
interior affairs, Alexander Marghiloman, who shook his hand and congratulated 
him during the counselling meeting of the majorities41. In 1945, Fermo was 
accused and sentenced by the court formed by the communist government, 
because, as journalist, he had been on the side of the legionaries and of Ion 
Antonescu’s government42. 

In October 1912, Fermo, alias Bucur, took a trip to Constantinople, where he 
got interviews with Ottoman dignitaries43. Bucur walked on the streets of the 
Ottoman capital city, went into cafes, to take the pulse of the street around the 
beginning of the war. ‘Ce rău îmi pare că nu ştiu turceşte!’ [I am so sorry that I 
cannot speak Turkish!], exclaimed the journalist, impressed by the drama of a 
father who was hugging, in tears, his three sons, especially the youngest one who, 
even though he was exempted from going to war, wanted to go to serve his 
country44. Fermo was joined by a translator, probably Nicholas Tacit, who would 
regularly send to Universul the correspondence from the capital city of the empire. 
Tacit writes in one of his letters that the Ottoman press was behind with the news; 
for instance, Universul published news three days ago, that the Ottoman newspapers 
are reproducing today only’. The Greek and the Bulgarian press of Constantinople, 
despite the authorities’ censorship, continued to be against the Ottomans. 
 

37 Universul, no. 303, 3 November 1912, p. 5. 
38 Idem, no. 230, 4 October 1912, p. 5. 
39 Idem, no. 282, 13 October 1912, p. 7. 
40 Idem, no. 280, 11 October 1912, p. 5. 
41 Arhivele Naţionale Istorice Centrale = ANIC [The State Archives of Romania], fund Direcţia 

Poliţiei şi Siguranţei Generale = DPSG [Department of Police and General Security], box 160/1912, on 
11 January 1912, p. 1. 

42 Universul, 31 May 1945, p.1; See also Dan Brătescu, Octogenar în jurul globului [An 80 year 
old around the war], Bucharest: Aldo Press, 2012. 

43 Universul, no. 274, 5 October 1912, p. 1. 
44 Idem, no. 275, 6 October 1912, p. 1 (correspondence by post). 



9 Romanian Journalists of the Balkans Wars 
 

 

241 

Particularly the press of Greek language reproduced „all the news favouring the 
Balkan allies with big letters”. While the Ottomans considered the Romanians to be 
their friends, saluting Dr. Al. Leonte’s initiative, as president of the Macedonian-
Romanian Culture Society, to send a medical mission to Constantinople45. 

Other newspapers of a smaller draught had permanent correspondents, especially 
sent to the Balkan capital cities, mainly in Sofia and Belgrade. The newspaper Viitorul, 
the officious of the liberal party, which was in opposition, received news from 
Ponciu (Panciu), who regularly travelled to Rusciuc (Russe) and Sofia46. Some 
letters from Sofia were signed by Veraşeff-Ponciu47. In the spring of 1913, letters 
sent from Sofia were signed by Milcoff48, and from Belgrade, by Ponciu49. On 
October 3, 1912, Ponciu, who was in Sofia, wrote: ‘I was the only journalist who, 
as special delegate of Viitorul newspaper, I showed from the beginning of August 
how bad the situation was, I wrote about the alliance of the Balkan States, I did my 
duty when all Bulgarian circles were trying to hide the truth. I did my best to pierce 
the secrets of the Bulgarian rulers’ combinations’50. The newspaper Viitorul 
boasted about the professionalism of his correspondents. Milcoff at Sofia showed 
on the eve of the beginning of the second Balkan war: ‘I was the first of the European 
press to declare that the tsar’s intervention would not have the pursued effect’51. 

How credible were the press correspondents? I would like to mention at this 
point the case of the correspondent of Giurgiu-Russe, Sofia, and Belgrade of the 
newspaper Viitorul, who signed as Ponciu or Lupciu52. Gheorghe Mărculescu was 
living together with Milca Oreshkova, who was coming from a family of feisty 
nationalists of Rusciuc (Russe). Her borther in law, Nicholas Vradjalie, was a financial 
inspector and was related to General Nikola Ivanov. She used to be a prostitute, but for 
two years she had been living together with the Romanian journalist. Oreshkova was 
crossing over to Rusciuc every 2–3 days, under the pretext of buying newspapers 
for translation purposes. In 1915, in the report written by the policeman Rădulescu 
to the Security Director, we find out that Mărculescu had been subject to 
investigations during the Balkan wars in terms of the way he used to write his 
correspondence for the newspaper, sending ‘inaccurate and alarming news’53. His 
life partner was ‘smart enough and god looking’, while he was ‘repulsive by looks 
and behaviour’. The policeman Rădulescu from Giurgiu followed her to Rusciuc, 
where he saw her coming out of the police station arm in arm with G.M. Dimov, 
commissioner of Sofia Security54. In 1915, Mărculescu will incorporate at Giurgiu 
a Bureau of Balkan Intelligence, to provide articles to the newspaper Seara, as 
 

45 Idem , nr. 282, 13 October 1912, p. 3. 
46 Viitorul, nr. 1619, 11 August 1912, p. 1. 
47 Idem, no. 1682, 13 October 1912, p. 3. 
48 Idem, no. 1852, 5 April 1913, p. 1. 
49 Idem, no. 1904, 30 May 1913, nr. 1904, p. 1. 
50 Idem, no. 1672, 3 October 1912, p. 1. 
51 Idem, no. 1910, 8 June 1913, p. 3. 
52 Idem, no. 1835, 19 Marty 1913, p. 1. 
53 ANIC, fund DPSG, 24/1914, 8 May 1914, p. 2. 
54 Ibidem, f. 3. 



 Ştefan Petrescu  10 
 

 

242 

‘Letters from Constantinople, from our private correspondent’, etc. This 
correspondence signed by Ponciu or Lupciu, ‘reproduced information from the 
Bulgarian newspapers, to which he almost always gave a sensational note’55. 

A TRIP TO ALBANIA: PRINCE ALBERT GHIKA 

In November 1912, a group of Albanian patriots meeting in Vlorë proclaimed 
the independence of Albania. The public opinion in Romania actively supported 
the actions of the Albanians, believing that the new state should in future provide 
guarantees for the future of the Aromanians (Vlachs). The Aromanian-speaking 
populations – that lived in the southern lands of the Balkans – were considered by 
the Romanians, Bulgarians, Serbians and respectively Greeks as being part of their 
nation. They feared that the former Ottoman possessions would be shared among 
the national Balkan States. In this context, the Aromanians leaders made a proposal 
to establish an autonomous Macedonia or an independent Albania-Romanian state56. 

Universul regularly received correspondence from Avlona (Vlorë) and from 
other Albanese cities, signed Luigi. In December 1912, after many weeks of 
silence, the direction received news from the newspaper’s correspondent, who 
managed, with the help of a local, to send the letter to Bucharest through Italy. As 
Albania was blocked by the Greeks on sea, the letter reached the Adriatic coast 
through the Serbian operation lines: ‘we have not had any news for one month or 
so, I don’t know whether this letter will reach its destination’57. 

During the first Balkan war, Prince Albert Ghica (Gjika) took an information 
tour to Montenegro, Albania and Greece. Ghica distinguished himself as founder of 
the Balkan League, an organization representing Albania’s interests. Although he 
came from an ancient ruling family, Ghica did not have much money, but he spent 
a lot, leading an eccentric life. According to the English journalist Henry Noël 
Brailsford, Ghica fluently spoke French, but he could not speak Albanese and he 
did not have sound knowledge of Balkan history and geography58. 

In his journey to the Balkan battlefield, Ghica assume the role of a journalist. 
His impressions are published in Adevărul: ‘I am so anxious to leave and see the 
situation for myself. I discover war correspondent qualities that i didn’t even know 
I had’59. Nevertheless, neither in Montenegro, nor in Serbia, the correspondents 
 

55 Ibidem, 8 Marty 1915, p. 5; 18 April 1915, p. 1. Police of Giurgiu (confidential). 
56 Stoica Lascu, Independenţa Albaniei în percepţia opiniei publice româneşti (1912–1914) [The 

Independence of Albania in Perception of Romanian Public Opinion, 1912–1914], Târgovişte: Cetatea 
de Scaun, 2012, p. 65–171; Gheorghe Zbuchea, Varieties of Nationalism and National Ideas in 
Nineteenth and Twentieth–Century Southeastern Europe, in Răzvan Theodorescu and Leland Conley 
Barrows, Politics and Culture in Southeastern Europe, Bucharest: UNESCO-CEPES, 2001, p. 253. 

57 Universul, no. 339, 7 December 1912, p. 1. 
58 About the Albert Ghica, see Robert Elsie, A Biographical Dictionary of Albanian History, New 

York, London: I.B. Tauris, 2012. p. 167. Ghica is the author of the work L’Albanie et la question 
d’Orient: (Solution de la question d’Orient), Paris, 1908. 

59 Adevărul, no. 8296, 18 October 1912, p. 2 and no. 8316, 4 November 1912, p. 1. 



11 Romanian Journalists of the Balkans Wars 
 

 

243 

were allowed by the authorities to get close to the front line60, so they would leave 
these countries one by one. The correspondence to Adevărul was sent through an 
Albanian friend, who was avoiding the conflict area61. Reaching the territories 
controlled by the Albanians, at Durazzo (Durrësi), Ghica spoke of the Albanians’ 
fear of not being conquered by the Montenegrins: ‘What do you want, to escape the 
rope and go into chains?’62 In the falls of 1912, Albert Ghica founded the bi-
monthly publication L’Echo des Balkans, organ of the cultural society The Balkan 
League, under the direction of Charles M. Korne. The publication militated for the 
‘progress, peace, freedom and brotherhood of all the Balkan peoples and of the 
neighbouring kingdoms’. Most articles were signed by Korne and by Ghica. The 
newspaper published correspondence from the capital cities of the Balkan 
kingdoms, Belgrade, Sofia, Athens and Cetinje, under the heading of ‘Lettre de 
Belgradie (M)’, etc63. The newspaper interrupted its activity on February 1, 1913 
(no. 5) in order to reappear in November 1915. 

FROM ONE WAR TO ANOTHER:  
THE SOUTHERN DOBRUDJA ISSUE 

In the last days of November, Stoyan Danev, president of Sobranie, transited 
Romania on his way to London, where he would attend the peace negotiations64. 
Rosenthal and Fermo were sent by their directions to get an interview with the high 
Bulgarian dignitary. Universul published the article Senzaţionalul nostru interviu 
cu d. Danev, preşedintele Sobranei [Our sensational interview with Mr. Danev, 
president of Sobrana]. Fermo got on the same train as Danev, to join him to the 
border, in Predeal, where he had the chance to speak with him. At Predeal railway 
station, the journalist was invited to have lunch with the high Bulgarian dignitary. 
Among other things, Danev assured Fermo that Bulgaria did not want Dobrudja. 
After he finished eating, he ordered, in a sober, ostentatious voice, a ‘Turkish 
coffee’. At the end, Danev addressed Fermo from journalist to journalist: ‘and I was 
not a journalist, journalism leads you far away’, but ‘politicians must sometimes 
stay away from journalists like they should stay away from anarchists’65. 

Rosenthal from Adevărul, who had barely come back to the country from the 
Bulgarian battlefield, hurried to follow Danev in his journey through Romania. 
Rosenthal got on the train at Ploieşti station. Danev immediately recognized 
Rosenthal, the Romanian journalist ‘who endured with the Bulgarian people the 
hardships of war’. At Comarnic station, the journalist got off the train to wire to 
Bucharest. From Danev’s words addressed to the Romanian people, we are quoting 
 

60 Idem, no. 8308, 27 October 1912, p. 1. 
61 Idem, no. 8310, 29 October 1912, p. 1. 
62 Idem, no. 8313, 1 November 1912, p. 1. 
63 L’echo des Balkans, no. 1, 25 November 1912, p. 1. 
64 Gh. Zbuchea, România şi războaiele balcanice... op. cit., p. 76–77. 
65 Universul, no. 329, 29 November 1912, p. 3. 



 Ştefan Petrescu  12 
 

 

244 

the following: ‘you run away from the Balkan word, but in the Dobrudja that you have 
and that you will always have, you also have interests in the Balkan Peninsula’66. 

In January 1913, Fermo (Bucur) was sent by Universul to Sofia, to talk with 
the Bulgarian politicians. These interviews ‘made a sensation and were reproduced 
by all the newspapers in the world’. ‘From a certain source’, Fermo found out more 
about the Bulgaria's offer to cede Southern Dobrudja – a territory that included 20 
communes to the north of Kavarna, without Silistra – to Romania. Ivan Geshov, the 
Bulgarian prime-minister, in his talk with Fermo, praised the activity of the 
Romanian daily Universul: ‘I gave it as an example to our journalists’67. Discussions 
followed with Frangia, the minister of Railways and Posts, but also with the leaders 
of the opposition. For two months, Universul had been facing the hostile attitude of 
the Bulgarian authorities. The Prime Minister Geshov ordered that the Romanian 
newspaper may circulate free in the country and the procedures to send telegrams 
to Bucharest should not be hindered by its correspondents. Frangia, Minister of 
Posts, to show his good will to the Romanian journalists, even offered Fermo a special 
room in the train, even though all the wagons were filled with the wounded68. 

In March 1913, the entire press was watching the Romanian-Bulgarian 
negotiations of Sankt Petersburg concerning Romania’s request to receive a border 
rectification in Dobrudja. The newspaper Adevărul was waiting for a telegraph 
message from the Petersburg correspondent, confirming or denying Silistra’s 
incorporation in Romanian state. There was a coded understanding between the 
correspondent in Russia and the editors of the Bucharest newspaper: should Silistra 
not be given in to Romania, the editors would receive a telegram saying ‘five 
hundred received’, and if Silistra were to be returned to Romania, it would receive 
the telegram saying ‘five thousand received’. On March 25, 1913, at five a.m., the 
Bucharest editors received the good news69. 

The Silistra issue generated political crisis. In November 1912, Nicholas 
Filipescu had asked Prime Minister Titu Maiorescu to award a consistent 
subvention for his newspaper, Epoca, out of the funds of the Ministry of Foreign 
Affairs. After a few months, Filipescu, Minister of Agriculture, did not seem to be 
that friendly towards the government, leaving the coalition in April 191370. Epoca 
considered that giving in Silistra was a mockery against Romania, ‘ni s-a dat un ce 
ridicol, un orăşel, nu rectificare de graniţă’ [they ridiculed us; they gave us a city, 
not a border rectification]71. Many politicians and publicists tended to agree with 
this opinion. At the beginning of the year, the historian Nicholas Iorga, General 
Secretary of the Cultural League for the Unity of All Romanians, did not agree on 
 

66 Adevărul, no. 8340, 28 November 1912, p. 3. 
67 Universul, no. 7, 9 January 1913, p. 1. 
68 Idem, no. 13, 15 January 1913, p. 1. 
69 Dimineaţa, no. 3253, 25 Marty1913, p. 3; the message is in Germany fueuftansend erhatten 

weibed, no. 3253, 26 Marty 1913. 
70 Titu Maiorescu, Războaiele balcanice şi Cadrilaterul, Bucharest: Machiavelli Publishing 

House, 1995, p. 43. 
71 Epoca, no. 128, 11 May 1913, p. 1: 



13 Romanian Journalists of the Balkans Wars 
 

 

245 

any immediate action of Romania to the South of the Danube. In his opinion, the 
Romanians of Austria-Hungary were a national priority72. 

THE PRESS CORRESPONDENTS OF SILISTRA 

In the months of March and June 1913, the interest of the press gravitated 
around Silistra. In March 1913, Alexander T. Dumitrescu, secretary of the Romanian 
Historic Society, published in Universul the article Dristorul nostru, câteva ore la 
Silistra [Our Dristor, a few hours spent at Silistra], where he shows that all the 
newspapers have sent correspondents there, ‘among the bayonets’73. In June 1913, 
Universul sent there the journalist Mihail Negru. Negru, born in 1888 in Bucharest, 
graduate of the Faculty of Letters and Philosophy of Paris, started to write in the 
press in 1908. He made a long career at Universul, where after the First World War 
became editor secretary74. In the article O săptămână la Silistra [One week at 
Silistra], the journalist makes the literary portrait of the boatman who took him 
over the Danube from Călăraşi to Ostrov. The Greek Tănase, from Constantinople, 
aged 56, told him the story of his life as immigrant in a language scattered with 
‘purely Romanian words’ that he pronounced with a ‘special Greek accent’. Tănase 
had not seen Istanbul for 25 years. From father to son, the men in his family lived 
‘on water’, ‘in the pools’75. Negru leaves us a picturesque description of Silistra, 
lacking all tourist attractions, where ‘when you have nothing to do, you go have a 
coffee’76. The purpose of his mission was to follow the works of the Romanian-
Bulgarian commissions to apply the Petersburg protocol that were meeting on 
board of Romanian Ştefan cel Mare [Stephen the Great] and Bulgarian Krum77. 

CORRESPONDENTS OF THE GREEK NEWSPAPERS FROM ROMANIA 
DURING THE FIRST BALKAN WAR 

In November 1912, the Greek-language newspaper Ethnos accused Adevărul 
of the fact that, by its correspondent to Constantinople, ‘it distorted facts and 
deceived the public opinion’. The biggest Romanian daily, using Ottoman sources, 
announced the defeat of the Greek army, although it was about to conquer Iannina. 
The Greek sources were obviously overreacting. Iannina would be conquered much 
 

72 Gheorghe Zbuchea, Românii şi războaiele balcanice... op. cit., p. 101, 102, 137; Florin 
Ţurcanu, Cunoaştere istorică şi judecată politică. Nicolae Iorga şi războaiele balcanice [The Historical 
Knowdlege and Political Judgment. Nicolae Iorga and the Balkan Wars], in Mihail E. Ionescu and 
Nicolae-Şerban Tanaşoca (ed.), Al doilea război balcanic... op. cit., p. 25–39. 

73 Universul, no. 80, 23 Marty 1913, p. 3. 
74 Lucian Predescu, Enciclopedia României. Cugetarea [The Encyclopedia of Romania], 

Bucharest 1999 (first edition 1938), p. 591. 
75 Universul, no. 165, 18 June 1913, p. 1. 
76 Idem, no. 161, 14 June 1913, p. 1 
77 Gheorghe Zbuchea, România şi războaiele balcanice... op. cit., p. 178.  



 Ştefan Petrescu  14 
 

 

246 

later, in the spring of 1913. To correctly inform the Greeks from Romania, the 
correspondent of the newspaper Ethnos in Athens, editor of a big local daily, ‘stays 
awake all night’, promptly transmitting news 2–3 hours after their occurrence. 
After reaching Bucharest, the wires were sent to inform all the Greek communities 
in the country, as well as those in Varna, Odessa and other places78. In the article 
Προσοχή εις τ’αναγνώσματα! [Pay attention in lectures], Moscopol urged his 
compatriots not to believe the news published by the Romanian press that would 
minimize the contribution of the Greek army to the Balkan war79. 

The Ethnos had permanent correspondents in Constantinople, Athens, but 
also in the European capital cities, such as London, Vienna, etc. They were 
selected from among the reputed journalists of the Greek press80. Another Greek-
language newspaper I Iris even published the names of the correspondents: 
Konstantinos Liumas and Gheorghios Zografidis in Athens, Pavlos Divaris in Paris 
and Menelaos Kambanis in Constantinople81. 

Censorship in Athens was very strict, so that no press correspondent could 
get close to the front line. ‘Fortunately – wrote the Ethnos – the Greek government 
would publish regularly official releases of real news related to the evolution of 
war, based on which our correspondent wires us [...] none of these wires has 
proven to be inaccurate’ [ευτυχώς όμως η ελληνική κυβέρνησις δημοσιεύει 
τακτικά αυτά ανακοινωθέντα αληθέστατα περί της εξελίξεως του πολέμου, επί τη 
βάσει των οποίων ο ημετέρως ανταποκριτής τηλεγραφεί ημίν τακτικώς...ουδέν των 
τηλεγραφημάτων τοιαυτών... απεδείχθη ανακριβής]82. To add to the information 
concerning the operations of the Greek army, the Ethnos regularly published the 
testimonies of the demobilized soldiers83. 

ROMANIAN-GREEK BROTHERHOOD 

In the falls of 1912, Greece had a bad press in Bucharest. Every day, the 
newspapers would publish letters from Macedonia written by Aromanians to their 
relatives and friends living in the countryside, or testimonies of refugees coming to 
Romania to escape the outrage of war. The Aromanian publications, Peninsula 
Balcanică and Glasul victimelor were also publishing correspondence of co-nationals 
from the Balkan lands. It is important to note that the publisher of Peninsula 
Balcanica was Constantine Sterie Constant, the chief of the press and interpreting 
office of the General Security. In this official capacity, he had access to confidential 
information of the police. A Great number of Aromanians took refuge from the 
occupied territories to Romania. Toli Hagi Gogu, Vasile Diamanti, Atanase Hâciu, 
 

78 To Έθνος, no. 139, 17 October 1912, p. 3. 
79 Idem, no. 167, 21 December 1912, p. 1. 
80 Idem, no. 156, 25 November 1912, p. 1. 
81 H Ίρις, no. 3, 6 March 1911, p. 1. 
82 Το Έθνος, no. 145, 31 October 1912, p. 3. 
83 Idem, no. 174, 11 January 1913, p. 2 and no. 241, 21 June 1913, p. 2. 



15 Romanian Journalists of the Balkans Wars 
 

 

247 

Athanase Constantinescu, refuges of Thessaloniki and Ioannina founded the 
publication Glasul victimelor84. The title of the publication Glasul victimelor 
[Voice of Victims] – published between January and June 1913 – is suggestive, 
militating for Romania’s military intervention in the Balkan conflict: ‘orice suflet 
românesc pierdut va fi o piatră scoasă de la temelia românismului’ [any Romanian 
soul that is lost will be a stone removed from the foundation of the Romanian 
patriotism]85. The goal was to create the Albanian State and an autonomous 
Macedonia, following the model of Switzerland. The Aromanians could not be 
happy about the annexation of Silistra, ‘the cruel symbol announcing to us the 
terrific catastrophe forcing the proud martyr people of Pindus to bow their heads’86. 
Năstase (Atanasie) Hâciu, collaborator of the newspaper, fired a shot during the 
speech of Take Ionescu, Minister of Interior Affairs. His deed was appraised in the 
columns of the newspaper: ‘Să se audă şi glasul Macedoniei! Un idealist care, în 
mijocul laşităţii factorilor competenţi, apare ca un judecător... care cere socoteală 
de greşeala lor, reclamând o atitudine corespunzătoare angajamantului lor’ [Let be 
heard also Macedonia’s voice! An idealist who, amidst the cowardliness of the 
competent factors, appears like a judge [...] holding them liable for their fault, 
claiming an attitude corresponding to their commitment]87. 

In the first months of 1913, this anti-Greek current of opinion of the 
Romanian press started to take another course. Greece was seen as a potential allied of 
Romania in the conflict relation of the two States with Bulgaria. The assassination of 
King George of Greece in Thessaloniki impressed the public opinion from Bucharest. 
The first news about the king’s murder was broadcast on March 7, 1913 by the 
Londoner agency Reuter88. Additional information was published in the evening 
edition of Adevărul, which was based on the information sent by the Thessaloniki 
correspondent, Tumbeanu89. The Greek press, including the Greek newspapers 
from Romania, alleged that the murder had been committed by enemies of Greece. 
The Ethnos warned: ‘If the murderer and those providing him with guns believe 
that, by killing King George, they have killed the Greek people, are deeply wrong’90. 
In the following days, the news would confirm that the murderer was Greek91. 

In April 1913, Constantine Mille, owner and publisher of Dimineaţa and 
Adevărul newspapers, went to visit Athens, expressing his admiration for the 
Prime-Minister Elefterios Venizelos. In March 1913, before going to Athens, he 
exclaimed in the pages of Adevărul newspaper: ‘We need a Venizelos’92. The talk 
 

84 Arhivele Naţionale ale Municipiului Bucureşti [Archives of Municipality of Bucharest], fund 
Prefectura Poliţiei Capitalei [Prefecture of Police of the Capital – Bucharest], box 70/1913, p. 8. 

85 Glasul victimelor, no. 14, 12 May 1913, p. 1.  
86 Idem, no. 17, 2 June 1913, p. 3. 
87 Idem, no. 4, 7 April 1914, p. 9. 
88 Universul, no. 33, 7 March 1913, p. 1. 
89 Adevărul, no. 8435, 7 March 1913, p. 3. 
90 To Έθνος, no. 198, 8 March1913, p. 1. 
91 Idem, no. 199, 10 March 1913, p. 1. 
92 Idem, no. 208, 31 March 1913, p. 3. 



 Ştefan Petrescu  16 
 

 

248 

between Mille and Venizelos, mediated by Spiridon Simos, publisher of Patris 
supporting Venizelos, was wired from the ship Dacia in the range of Piraeus harbour93. 
Venizelos assured the Romanian journalist that he would grant autonomy to 
Aromanians to open schools and churches94. 

PRESS CORRESPONDENTS DURING 
THE SECOND BALKAN WAR 

The peace treaty from London, signed in May 1912, lasted only for a short 
while. The Balkan States turned from allied to enemies. Bulgaria attacked its 
former allies, Serbia and Greece. Romania reacted. 

Constantine Mille took a short trip to Giurgiu, to watch the troops cross over 
the Danube: ‘one does not get too many chances to witness such a scene in a 
lifetime’. With him in the automobile, there were other two professors, a senator 
and a former minister. Unfortunately, they arrived too late, after the troops had crossed 
to Bulgaria. The military secret had been well preserved. Adevărul newspaper understood 
not to publish news that could have seemed to ‘disclose troop movements’95. 

For the first time after the War of independence, cannons could be heard at 
the Romanian border. The correspondent of Adevărul newspaper got up on a hill in 
Calafat and, by binoculars, watched the fighting at Belogradchik, on the right bank 
of the Danube, capturing the attack over the Bulgarian lines of two Serbian 
airplanes that overflew in the sky ‘like huge birds’96. 

The Romanian government organized a trip to inform the press correspondents 
in the conquered territories. Alexander Ciurcu, president of the Press Association, 
editor of Adevărul newspaper, published his impressions of this trip, under the 
heading De la armata de operaţii – corespondentul nostru pe bordul lui Ştefan cel 
Mare [From the operation army – our correspondent on board of Ştefan cel Mare]. 
Among the 13 newspaper correspondents and 8 Romanian and foreign military 
attaches, we distinguish Elena Caragiani (Epoca), Ubrinovschi (L’Ιndépendance 
Roumanine), Nicolae Ciocârdia (Universul) and the photographers Ion Voinescu 
(Viitorul), Leon Ascher (Actualitatea Ilustrată), S.A. Moisescu (Ilustrativa Română), 
Victor de Bout (Adevărul). The journalists, permanently supervised by Major 
Lucian Trantomir, were allowed to disembark only under military escort, so, said 
Alexander Ciurcu, „if the reader expects me to give him news from the battlefield, 
he will wait in vain”97. In 1877, the journalist recalls, ‘when I joined the Great Duke 
Nicholas, I was free to go wherever I wanted, I was spoiled by everyone’. By means of 
a passe-partout, the young correspondent of L’ Orient could travel anywhere he 
wanted. But times had changed. The journalists, walked ‘under leash’, had to face 
 

93 Dimineaţa, no. 3289, 2 May 1913, p. 3.  
94 Idem, no. 3289, 2 May 1913, p. 3; To Έθνος, no. 220, 3 May 1913, p. 1.  
95 Adevărul, no. 8553, 6 July 1913, p. 1. 
96 Idem, no. 8560, 13 July 1913, p. 2. 
97 Idem, no. 8560, 13 July 1913, p. 3. 



17 Romanian Journalists of the Balkans Wars 
 

 

249 

many interdictions, some truly absurd. Ciurcu was not allowed to take photos of 
the military bridge made of boats in Corabia, or to write that another such bridge 
was built in Turnu-Măgurele, ‘although the works are seen by everybody’98. This was 
not correspondence of war, this was a ‘leisure journey of correspondents of war’99. 

Of all the war correspondents, the youngest was the poet I. Irimescu of 
Viitorul. In the series of articles România Nouă [The New Romania], he describes 
in picturesque colours the specificity of the new province, where ‘orientalismul se 
răsfaţă’ [orientalism spoils itself]: settlements with narrow and sinuous streets 
scattered with small, square houses, with tiny widows and with tile roofs. Across 
Dobrudja, the group travelled by ship, train and omnibus. Irimescu spent his time 
in the company of his young colleague Karl Mariaum from Die Zeit and of the 
photographer Voinescu, who always ran ‘armed with several bags hanging around 
his neck and with his camera in hand’100. The Turks were happy with the new 
Romanian administration: ‘it is good you came here. If you stayed one more day, 
the Bulgarians would have led us to war as well’101. 

In the group of the „correspondents of war” we also meet a woman, which 
was less usual at that time. Alexander Ciurcu notices: „it is not a trivial thing that a 
young and beautiful lady should be a correspondent of war”102. Epoca called upon 
Elena Caragiani, ‘an interesting traveller and a writer possessing a smooth and 
delicate spirit, with a deep observation power’103. 

After the end of the second Balkan war, in the first days of August, M.N. 
Sylvian, the correspondent of the newspaper Dimineaţa at Constanţa, got on board 
of Dacia, to visit Balchik. Commander Gheorghe Mărgineanu, approached by the 
journalist, tells him in a humorous tone: ‘what are you writing, journalist? You are 
dangerous people and we must stay away from you’. He tried to reach Balchik one 
year before, in November, to write about the Turks’ bombing of the Bulgarian 
harbours, but he had been stopped and arrested by the Bulgarians at Kavarna. In 
Balchik, the journalist spoke with some Muslims in Turkish, who expressed their 
hope that the Romanians would rule over the new territories104. 

JOURNALISTS IN UNIFORM 

During the military operations, the editorial and technical staff of the 
newspapers had been sent on the battlefield in Bulgaria. Some newspapers of small 
draught had no staff at all. Epoca was looking for collaborators, because all editors 
had been mobilized105. A mobilized editor, Nicholas Georgescu, would send the 
 

98 Idem, no. 8581, 14 July 1913, p. 1. 
99 Idem, no. 8571, 24 July 1913, p. 1. 
100 Viitorul, no. 1956, 26 July 1913, p. 1. 
101 Idem, no. 1954, 20 July 1913, p. 1. 
102 Adevărul, no. 8560, 13 July 1913, p. 3.  
103 Epoca, no. 190, 12 July 1913, p. 1 (prima depeşă – the first telegram). 
104 Dimineaţa, 11 August 1913, p. 7, Cu vaporul Dacia la Balcic [To Balchick by ship]. 
105 Epoca, no. 72, 24 June 1913, p. 1. 



 Ştefan Petrescu  18 
 

 

250 

editor-in-chief Timoleon Pisani a post card from Tutrakan (Turtucaia), by which he 
announced the latter that he had met Captain Nicholas Filipescu, the owner of the 
journal106. 

The mobilized journalists would send to the publishing directions their 
impressions regarding the battlefield, but these opinions were censored. Here is a 
letter from the battlefield of Bulgaria written by a ‘well-known publicist’ who 
exclaimed horrified ‘what terrible poverty around here and what a primitive 
population’. The Romanian peasants, even though they live in an indescribable 
misery, they have an artistic taste, they embellish their homes with home-made 
rugs, while the Bulgarians ‘live like cattle’: ‘what struck me is the total lack of 
artistic concern of this people that wants to civilize the Balkans’107. 

Sub-lieutenant Iosif Nădejde, editor of Adevărul, draws the attention on the 
fact that the Romanian army is the target of calumnies in the European press, 
financed by the Bulgarians. In his article De pe câmpul de operaţiuni. Calomniile 
bulgarilor [From the operation field. Bulgarians’ calumnies], Nădejde says that 
some foreign newspapers, like Le Journal, that happened to fall into his hands 
shortly after he crossed the Danube, would spread false news about the behaviour 
of the Romanian army. They assured the readers that the Romanian army had not 
destroyed bridges and had not committed burglary in Bulgaria108. 

The newspapers were appraising very much the Romanian army, publishing 
day by day titles like Război fără sânge [Bloodless War] 109, România a impus 
Pacea [Romania imposed Peace]110. The triumph of the Romanian army was 
however shaded by the cholera epidemic that killed over 1,000 soldiers111. On July 
22, 1913, Viitorul wrote that ‘cholera was no longer a secret for anyone’112. 

Instead of being received with songs and flowers, the army was held in 
quarantine, wrote Alexander Ciurcu in Adevărul113. 

The positive attitude towards the authorities was turning into a series of 
critiques after the demobilized returned. At the beginning of September, Iosif 
Nădejde wrote Cum am învins foamea şi holera [How we defeated hunger and 
cholera], a ‘shameful chronicle’ of a victor army which, after ‘thousands of soldiers 
erred through Bulgaria without nothing to eat’, were received with coldness in their 
own country, for fear of cholera114. 

Hunger and cholera decimated the lines of the victorious army. But soldiers 
also endured psychic and physical humiliations. On August 20, 1913, Dimineaţa 
announced that it would start publishing the notes that George Millian wrote on the 
 

106 Idem, no. 185, 7 July 1913, p. 1. 
107 Adevărul, no. 8564, 17 July 1913, p. 1. 
108 Idem, no. 8584, 6 August 1913, p. 1. 
109 Idem, no. 8555, 8 July 1913, p. 1. 
110 Idem, no. 8556, 9 July 1913, signed Ciurcu. 
111 Gheorghe Zbuchea, România şi războaiele balcanice... op. cit., p. 221.  
112 Viitorul, no. 1957, 22 iulie 1913, p. 1; Dimineaţa, no. 3402, 23 August 1913, p. 1. 
113 Adevărul, no. 8590, 12 August 1913, p. 1. 
114 Idem, no. 8611, 3 September 1913, p. 1. 



19 Romanian Journalists of the Balkans Wars 
 

 

251 

battlefield115. His assertions related to the officers’ violent behaviour were sustained in 
two articles signed by Mille116 and Ciurcu117. The series of tales of the demobilized 
Millian will be published in the brochure Peste Dunăre – însemnările unui mobilizat 
[Across the Danube – notes of a mobilized man], that will know great success on the 
market118. The price of success will however be very cruelly paid with a conviction 
by the War Court for ‘insult brought to the superior’119. His peers were solidary 
with the accused, except some newspapers, like Epoca and Viitorul120. In Epoca, 
Grünberg Mendel (Millian), Jewish journalist, was accused of attempting to avoid 
the military service121. Millian was not a singular case. Other journalists were also 
called before the military tribunal, being punished with a few months of imprisonment: 
N. Popescu-Duţu (Adevărul), D. Karnabatt (Dreptatea), State Teodorescu, (Adevărul 
Brăilei)122. The lawyers claimed that the principle of the freedom of expression had 
been violated. Even King Charles allegedly declared to Alexander Ciurcu that the 
trial should have been ruled at the Court of juries, not before a military court123. 

The military campaign in Bulgaria was a chance for the Romanians to know 
the country and the neighbouring people. The agronomist engineer sub-lieutenant 
N. Ştefănescu, in the article The Bulgarian Peasant and the Romanian Peasant. 
Lessons from the campaign, idealizes the social progress of the neighbouring 
country. Bulgaria is a ‘true democratic country’, and the peasants have lands and 
go to school. The agronomist sub-lieutenant urged the peasant soldiers to follow 
the example of the Bulgarians: ‘when I parted from my soldiers, I advised them to 
seek to buy public estates, where they exist, and where they don’t exist, to 
constitute guilds and buy estates’124. 

JOURNALISTS AND THE BUCHAREST TREATY 

In July, the works for the Peace Conference from Bucharest began. The 
Ottoman Empire was not received for negotiations. The provisions of the London 
treaty remained in force as regards the conditions of peace between the Balkan 
States and the Ottomans125. The delegates of the belligerent States arriving in 
Bucharest were requested by journalists to make statements. In Bucharest arrived 
numerous journalists from the Balkan countries and from around the world. The 
editors of Adevărul shared their duties, gathering information from all the involved 
 

115 Idem, no. 8598, 20 August 1913, p. 2. 
116 Idem, no. 8211, 2 September 1913, p. 1. 
117 Idem, no. 8212, 3 September 1913, p. 1 
118 Idem, no. 8664, 25 October 1913, p. 1. 
119 Dimineaţa, no. 4561, 21 October 1913, p. 3. 
120 Adevărul, no. 8650, 11 October 1913, p. 3. 
121 Epoca, no. 289, 19 October 1913, p. 1. 
122 Adevărul, no. 8703, 1 December 1913, p. 1. 
123 Idem, no. 8687, 27 November 1913, p. 2. 
124 Dimineaţa, no. 3455, 15 October 1913, p. 1. 
125 Gheorghe Zbuchea, România şi războaiele balcanice.... op. cit., p. 293. 



 Ştefan Petrescu  20 
 

 

252 

parties. Emil D. Fagure (Samuel Honigman)126 and Constantine Mille went to Titu 
station to speak with Eleftherios Venizelos, a man ‘possessing an absolutely 
remarkable sense of reality’, that ‘never spoke a word in vain, that used no rhetoric, 
and who gave argument after argument, very logically and clearly’127. Emil Fagure 
continued his journey to Severin, where he welcomed the Serbian delegation, led 
by Nicola Pasiç128. Constantine Mille, in his article Neculae Pasici, outlined the 
portrait of the Serbian prime-minister, whom he had met for the first time in 1885 
in Bucharest, where he had taken refuge against the pursuit of King Milan, in the 
house of Vladimir Liotch, landlord of Prince Alexis Karageorgeviç, of Călăraşi 
street129. Iacob Rosenthal met the Bulgarian delegates in Russe, joining them on 
their journey to Bucharest. The journalist spoke with all, especially with Simeon 
Radev, the chief of censorship, ‘that gave me a hard time before’130. Some editors 
waited their turn in the anti-chambers of Bucharest hotels, to get an interview with 
the delegates. At Capşa hotel in Bucharest, Venizelos was assaulted by journalists. 
Timoleon Pisani, of Greek origins, editor-in-chief of Epoca newspaper, specifies 
that he was ‘the first to be received’ by the chief of the Greek cabinet, but many 
others waited after him. After he spoke with Venizelos, Pisani also spoke with 
Spiridon Simos, ‘the eminent brother from Athens’, publisher of Patris131 
newspaper. The journalists of the Greek newspapers never missed the opportunity 
to meet the prime-minister of Greece. Theodor Moscopol and Leonidas Kostomiris 
from Ethnos came from Brăila with the same purpose. The High Greek guest was 
particularly concerned with the Greek press of Romania132. Venizelos’ visit to 
Brăila and Galaţi, the two important centres of the Greek community, enjoyed a 
great echo in the Romanian and Greek newspapers. Ethnos published on three 
pages a wide description of his visit to Brăila, under the heading Ελληνική 
πανηγύρις εν τω Δούναβει [Greek celebration in the Danube area]. The journalist 
writes: ‘I was touched to see the Greek and the Romanian flags waving on the 
public buildings of Brăila and Galaţi’133. Adevărul, by Ciurcu’s pen, reminded 
Venizelos of the Aromanians’ sufferings: ‘you will find there (in Brăila and Galaţi) 
your co-nationals, that are getting rich upon the sweat of the Romanian people [...] 
but if one of us goes to see the Greeks of Macedonia, they would only find corpses’134. 
 

126 Lucian Predescu, Enciclopedia României.... op. cit., p. 314 
127 Adevărul, no. 8554, 17 July 1913, p. 1. 
128 Dimineaţa, no. 3364, 16 July 1913, p. 1. 
129 Adevărul, no. 8565, 18 July 1913, p. 1. 
130 Idem, no. 8562, 15 July 1913, p. 1; On Radev, see Constantin Iordan, O mărturie bulgară 

despre Conferinţa de Pace de la Bucureşti (1913): Memoriile lui Simeon Radev [A Bulgarian 
Testimony about the Peace Conference of Bucharest (1913): the Memoirs of Simeon Radev], in 
Mihail E. Ionescu şi Nicolae-Şerban Tanaşoca (ed), Al doilea război balcanic…op. cit., p. 183–192. 

131 Epoca, no. 204, 26 July 1913, p. 2. 
132 To Έθνος, no. 257, 28 July 1913 (July 23, 1913, hour 11) 
133 Idem, no. 259, 4 August 1913, p. 1; About the Venizelos visit in Romania, see Constantin 

Iordan, Venizelos şi românii [Venizelos and the Romanians], Bucharest: Omonia Publishing, 2004, p. 
39–40 and 109–110. 

134 Adevărul, no. 8574, 27 July 1913, p. 1, Venizelos şi aromânii [Venizelos and the Aromanians]. 



21 Romanian Journalists of the Balkans Wars 
 

 

253 

The works of the Peace Conference were carried out at Sturdza Palace – 
Ministry of Exterior Affairs. The Romanian and foreign publicists, journalists and 
photographers were unhappy about the fact that they could not enter the minister’s 
yard, where only two cinematographic devices were mounted135. 

By the peace treaties of London (May 1913) and Bucharest (August 1913), 
Albania’s independence was decided. After months of negotiations, prince 
Wilhelm of Wied, grandson of Queen Elisabeth of Romania, accepted the crown of 
the country. Another Romanian success of the Bucharest Treaty was the recognition of 
the Aromanians’ right to have schools and churches in the new Balkan States. 

MINISTER TAKE IONESCU IN ATHENS 

After the cessation of the military operations, ten foreign correspondents 
received without delay an authorization from the Ottoman government to go to the 
battlefield area. The correspondent of Dimineaţa daily in Thrace wrote several 
articles, such as Ororile din Balcani [The horrors of the Balkans] şi Hunii din 
Balcani [The Huns of the Balkans], and his conclusion was that ‘the Turks are truly 
right’. The Turkish prisoners have been kept by the Bulgarians like cattle136. 

In the autumn of 1913, the Bucharest press spread the rumour that King 
Ferdinand would abdicate under the pressure of the Austro-Hungarian rulers137. 
The war-promoting commotion of Sofia would give rise to the issue of a third 
Balkan war138. In this context, Greece was the key. By making an understanding 
with the Serbians and the Turks, the Greeks could have kept under control the 
Bulgarians and the Albanians. Thus, says Adevărul, Greece may save peace in the 
Balkans139. 

Take Ionescu, the Romanian minister of interior affairs, made a trip to 
Constantinople, then to Athens, where he met his homologue, Taalad bey, and the 
Greek prime-minister Venizelos. The Greek-Turkish Treaty was signed on the ship 
România in Piraeus140. 

Take Ionescu was joined in Athens by two journalists, representatives of the 
greatest Romanian newspapers: Iosif Fermo from Universul and Albert Honigmann141 
from Adevărul and Dimineaţa. These newspapers presented the diplomatic 
endeavour as being of great success. The newspaper Ethnos of Braila, written in 
 

135 Dimineaţa, no. 3367, 19 July 1913, p. 1. 
136 Idem, no. 3385, 6 August 1913, p. 1; About the war crimes see, Dzovina Kévonian, 

‘L’enquête, le délit, la preuve: les “atrocités” balkaniques de 1912–1913 à l’épreuve du droit de la 
guerre’, in Movement social, no. 222, 1 (2008), p. 4. 

137 Dimineaţa, no. 3456, 15 November 1913, p. 7. 
138 Idem, no. 3407, 28 August 1913, p. 5. 
139 Adevărul, no. 8635, 26 September 1913, p. 1 (signed A.B.) 
140 On the Take Ionescu visit at Athens see, Gheorghe Zbuchea, Românii şi războaiele 

balcanice... op. cit., p. 395–396; Constantin Iordan, Venizelos şi românii... op. cit., p. 115–116. 
141 Lucian Predescu, Enciclopedia României...op.cit., p. 399. 



 Ştefan Petrescu  22 
 

 

254 

the Greek language, published the information of Universul, including Fermo’s 
interview of King Constantine of Greece142. Aristotle Sardelly wrote in the Greek-
Romanian publication Realitatea [The Reality] that Take Ionescu was received in 
Athens ‘with unprecedented honours for a simple minister’. No matter how criticizing 
some brothers may be, ‘it is well established that, by the mediation of the Romanian 
minister, the soundest bases of the edifice called the Balkan Confederation have 
been set’143. The political adversaries of the minister of interior affairs were 
extremely criticizing in newspapers such as Epoca and Viitorul. In the article Take 
Ionescu and the Romanian journalists, the newspaper Viitorul, supporter of Ion 
I.C. Brătianu, declares itself puzzled by the selection of two Jews as 
‘representatives of the Romanian press’144. Nicholas Filipescu’s Epoca informs us 
that Take Ionescu may have interceded with Venizelos to grant the Romanian 
journalists the order of the Saviour, but he was refused145. 

CONCLUSIONS 

In order to provide excellent news coverage to their readers, the Romanian 
daily and weekly publications developed extensive news-gathering services. 
However, few publications were able to meet the cost of permanent correspondents 
abroad. Correspondents sent by Romanian newspapers in the Balkan to take the 
information directly from the local journalists and politicians. The telegrams have 
precise and dry contents, mostly incomplete due to the military censorship. The 
letters sent by post or by various commissionaires develop the information, 
releasing sensational news to the public, presented in a literary form. The coverage 
taken in the field provides precise and sure pieces of news, and the newspaper 
becomes credible to the public. The large dailies increase their draught, registering 
bigger incomes. The party-supported newspapers successfully promote their point 
of view, being either on the government’s side, or against it. The Romanian 
politicians and the public opinion achieved a remarkable unanimity of views in the 
need for military intervention in Bulgaria in order to establish peace. The 
newspapers of the minority ethnics such as the Greeks mobilize the forces of their 
communities around the specific national objective in the Balkans. 

 

 
142 To Έθνος, no. 297, 1 November 1913, p. 1. 
143 Realitatea, no. 9, 10 November 1913, p. 1. 
144 Viitorul, no. 2060, 30 October 1913, p. 1. 
145 Epoca, no. 324, 23 November 1913, p. 1. 



23 Romanian Journalists of the Balkans Wars 
 

 

255 

 
Fig. 1. Adevărul, 5 October 1912, no. 8266. 

 



 Ştefan Petrescu  24 
 

 

256 

 
 
 

 
Fig. 2. Adevărul, 27 November 1913, no. 8687, p. 2. 

 
 



25 Romanian Journalists of the Balkans Wars 
 

 

257 

 
Fig. 3. Adevărul, 27 October 1912, no. 8308. Prince Ghica in Albania. 

 



 Ştefan Petrescu  26 
 

 

258 

 
 
 
 
 
 

 
Fig. 4. Dimineața, 22 July 1913, signatures of correspondents on the post card. 

 




